Bu güzelliğin adı, kahve. Bebekken almış çocuklar. Çocuklarla büyümüş. Evde zaptedemez olunca bahçede yaşar oldu. Kapı önünde besleniyor. Balkonda yatıyor.
Kahve kalabalık bir kedi topluluğu içinde yanlızlık özlediğinden olsa gerek, havalanması için açık bıraktığım pencerenin telini bir şekilde aşarak içeri girdi ve çareyi yatak örtüsünün altına sığınmakta buldu. Bu sahne sıcak bir esinti olsun bu soğuk ve yağışlı günde.
Ayrıca yazmak istediğim konu ile de ironik bir biçimde bağlantılı.
TDK - İLAUM ile birlikte yedi kelimeyi halk oylamasına sundu.
“Kalabalık yalnızlık”, “merhamet”,
“yabancılaşma”, “algoritma”,
“yozlaşma”,
“yapay zekâ”,
“dijital yorgunluk”
Ben bu aday kelime listesini görünce “yozlaşma “ yı seçmiştim. Bence bu yılı anlatan en doğru kelime bu olmalıydı.
Lakin anket sonucu seçilen “ kalabalık yanlızlık “ olmuş. Bir milyon insan “kalabalık ” içinde “yalnız “olduğunu düşünmüş.
O çevresindekileri anlamamış, onlar tarafından anlaşılamamış.
Kalabalık yanlızlık kavramlarını seçerek Oxford sözlüğün peşinden yılın birşeylerini seçme kervanına katılmış olduk.
Sonuç manidar. Üzerinde çok konuşulur, yazılır.
Ben de kendimce şöyle bir dokunup geçeyim.
Aslında yozlaşma ile birbirini tamamlayabilir kalabalık yanlızlık. Zira, yozlaşmanın çevrelediği farkındalığı yüksek insan,kalabalıkta yanlızdır.
"Onca kalabalığa rağmen, bu nasıl bir yalnızlık! “ diyerek şaşırır Charles Dickens “iki şehrin hikayesinde”
Özellikle dijital ortamda kalabalık takipçiler ancak ancak yalnızlık duygusunu besler sayfa sahibinin. Genelde ne kadar anlaşılmadığını ve anlamadığını görür o aynada. Çoğu alan sahibi, takip eden kitleye göre şekillenmeye çalışır, çalıştıkça kaybolur kalabalıklar arasında.
İnsanın hissettiği yanlızlık duygusu, toplumsal bağlarla ve kalabalıklarla ilişkisini anlamada ipuçları verir. Bu ipuçlarına,özellikle Johari Penceresi adı verilen insanın hem kendini hem de karşısındakini tanımasına imkan veren sistemin dört aralığından bakarak
1-Açık Alan(insanın hem kendinin , hem de karşısındakinin farkında olduğu özellikleri)
2-Gizli Alan( insanın yanlız kendinin bildiği, başkasından gizlediği özellikleri)
3-Kör Alan( başkalarının gördüğü ama kendisinin fark etmediği özellikleri),
4-Bilinçdışı Alan ise (insanın başkalarının ve kendinin farketmediği özelliklerini ),anlamak mümkün.
Yunus Emre “ bir ben vardır benden içeru” derken insanın gizli ve bilinç dışı alanlarına işaret etmektedir belki de.
Johari Penceresinin aralıklarından kendine, kendi gizli alanına ışık tutarak orada temizlik yapmak kişinin açık alanını genişleterek şeffaflaşmasını sağlayabilir.
Yine “açık alanı” ayna olarak kullanıp gözleyerek “kör alanın” farkına varabilir, düzenleyebilir.
Tasavvufi olarak kendine yönelerek nefsini islah etmeye çalışanlar çeşitli mertebeler geçerler. Bir tanesi de “halvet der encümen”, yani halk içinde hak ile olmaktır.
Kavramı incelediğimizde,Kalabalık yalnızlık tanımı bir de kişinin kalabalıklar arasında bile yalnız hissetmesi,yanlızlık duygusu ile mücadele etmesi,bu yalnızlığı sorgulayarak hem kendi iç dünyasına dönme, hem de toplumsal ilişkilerini gözden geçirme gerekliliğini işaret eder.
Fatır Suresi, 18. Ayete göre bu gereklidir de.
Kişi,! ancak kendi nefsiyle meşgul olur. Kimse başka birinin yükünü taşımaz.”
Kalabalıkta yanlızlık genellikle insanın gizli ve kör alanları ile alakalıdır. Doğru yönlendirilen yanlılızlık duygusu Gizli Alana açılma ve insanın Kör Alanını keşfetme yolculuğu olur.
Kendi kimliğini bulma, iç dünyasına inme çabaları,manevi bir tekamül sürecini başlatabilir. Bir kendini tanıma yolculuğuna çıkabilir.
“zaman gelir, bir insan yalnız başına kalır ve her şeyden uzaklaşır. O an yalnız kalması, insanın Allah’a yöneldiği an olabilir.”
(Sahih Müslim, Zühd, 17)
Bütün arayışlar, yalnızca kendi içimizdedir; dışarıda aradığımız her şey bir yanılsamadır.” Mevlana
“Aşk, yalnızlık içinde başlar, her kalp kendi içindeki derinliği arar. Kendi içime dönmeden, seninle bir olamam.”Fuzuli
Ve yine Fuzuli,
“Yalnızlık, aşkın en güzel halidir; kimseyle paylaşmadığın o derin yalnızlık, seni gerçeğe yaklaştırır.” Diye açıklar yalnızlığı.
Şüphesiz Allah, kalpleri huzura kavuşturur.”
(Ra’d Suresi, 28. Ayet)
Nihayetinde Kalabalıklar içinde yalnızlık, aslında bir keşif sürecidir.
“Kim Allah için yalnız kalmayı severse, Allah da ona yalnızlık verir ve ona kendisini gösterir.”
(Tirmizi, Zühd, 23
Demek ki ,yanlızlığı farkındalığı artırarak , edinilen bilgiler ışığında ilerleyerek bir avantaja çevirmek mümkün. Zamanla bu tercih edilen bir hal bile olabilir.
Sözün nihayetinde matlub olan Allah sevgisi ve rızasıdır.
Cumanızı tebrik ederim.
🌹